Vesthimmerlands Musikforening sæson 2024 - 25

Her røber vi lidt om den kommende sæson. Hvilke programmer, de forskellige ensembler vil komme med, kender vi endnu ikke, men vi kan da give en kort præsentation af dem alle.

Alle arrangementer afholdes på søndage.

8. september
29. september
27. oktober
2. februar
16. marts
Jonas Egholm
Randers Kammerorkester
WondAros
Anker Sigfusson
Anne Mette Stæhrs klaverstuderende
fra Syddansk Musikkonservatorium

Jonas Egholm

Jonas Egholm var 'Årets P2 Talent 2023'. Han er ikke bare ét af de største talenter i Danmark lige nu. Han er gjort af det særlige stof, som skaber stjerner. Han har solistisk format, vinder internationale priser, mestrer alt fra den tidligste til den nyeste musik. Og så er han også et socialt væsen, der for eksempel arrangerer morgen-øvere for sine medstuderende i guitarklassen på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Jonas Egholm er en passioneret musiker, der både har stor arbejdsdisciplin, mod og nysgerrighed i forhold til nye projekter, nye samarbejder og nyskrevet musik.

Jonas har før gæstet Vesthimmerlands Musikhus. Ved indvielsen i 2008 medvirkede den dengang 10-årige Jonas sammen med sin søster, der spillede fløjte.

Programmet vil blive musik af blandt andre Mario Castelnuovo-Tedesco, Joaquin Rodrigo og Miguel Llobet

Randers Kammerorkester

Randers Kammerorkester er Danmarks eneste permanente professionelle kammerorkester.

Orkestret spiller hvert år omkring 110 koncerter, der tæller orkester- og kammerkoncerter i Randers og det øvrige Danmark, slotskoncerter, skolekoncerter, børnekoncerter og operaforestillinger.

Gennem mange år har Randers Kammerorkesters dygtige musikere besøgt vor musikforening med et varieret udvalg af klassisk musik.

Programmet bliver Mendelssohn Symfoni nummer 4 arrangeret for kammerensemble og Tjajkovskij, Souvenir de Florence for strygesekstet

WondAros

WondAros er et kvindeligt barbershopkor. Vi er et amibitiøst kor bestående af 25-30 sangere fra Aarhus og omegn. Vores repetoire spænder bredt fra ældre barbershopklassikere til nyere musik såsom musical-klassikere, disneysange og pop- og folkemusik omarrangeret til barbershoparrangementer. WondAros synger arrangementer med en traditionel barbershopstemmefordeling.

Anker Sigfusson Bachs cellosuiter

J.S Bach har komponeret 6 suiter for solo-cello i begyndelsen af 1700-tallet.

Det er enestående musik som kombinere melodi og harmoni i ét instrument, som kun geniet Bach kan gøre det. En suite består af en række dansesatser af forskellig karakter begyndende med et Prélude og sluttende med en Gigue.

Cellisten Anker Sigfusson begyndte som 8 årig at spille klaver og som 16 årig cello. Som 18 årig kom han ind på Det Jyske Musikkonservatorium med cello som hovedfag og klaver som bifag. Cellolærerene var bl.a prof. Asger Lund Christiansen og prof. Harro Ruisenaars. I 1990 afsluttede han med Diplomeksamen.

I 1991 blev Anker Sigfusson fastansat i Ålborg Symfoniorkester og fra 1992 til 1996 i Sønderjyllands Symfoniorkester. Anker Sigfusson har siden 1998 ofte optrådt som kammermusiker og solist i danske kirker.

I 2015 valgte Anker Sigfusson udelukkende at hellige sig Bachs 6 Cellosuiter.

Anne Mette Stæhrs klaverstuderende fra
Syddansk Musikkonservatorium

Vi får besøg af en håndfuld af Anne Mette Stæhrs unge klaverstuderende fra de to afdelinger af Syddansk Musikkonservatorium i Esbjerg og Odense.

De studerende er selvsagt på forskellige steder i deres uddannelse og på forskellige uddannelsesretninger, så vi får et interessant indblik i deres spil og deres forskellige talenter.

Koncerten kommer også helt naturligt til at handle om, at de spiller nogle af deres eksamens-værker.

Anne Mette har igennem de sidste 3 år arbejdet på at bygge klaverklassen op især i Esbjerg bl.a. ved at lave “Klassiske Lørdagsskoler” fire gange om året, som åbner konservatoriet op for nye potentielle studerende.