Vesthimmerlands Musikforening sæson 2021 - 22

Efter en sæson med et antal aflyste arrangementer, som vi heldigvis ikke har oplevet før, er det vores håb at kunne gennemføre den kommende sæson efter planen. Den plan ser sådan ud:

26. september
10. oktober
31. oktober
21. november
27. februar
20. marts
Steinaa Trio
Elisabeth Holmegaard Nielsen
Coro Misto med dirigent Søren Birch
Tine Rehling, harpe, og Ulla Miilmann, fløjte
Anne Mette Stæhr og Katinka Vindelev
Randers Kammerorkester
Alle arrangementer afholdes på søndage.

Steinaa Trio

Eva Steinaa (obo) er 1. solooboist i Radiosymfoniorkestret. Med sig har hun sin tvillingsøster Maria Steinaa, som spiller fløjte. Sammen spiller de C.P. Bach, Poulenc, Mendelssohn, Schumann m.v. akkompagneret af Galya Kolarova.

Elisabeth Holmegaard Nielsen

Elisabeth Holmegaard Nielsen afsluttede sin kandidatuddannelse ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium som 21-årig og blev straks efter optaget i solistklassen sammesteds samt ved Universität für Musik i Wien.

Elisabeth Nielsen er prisvinder ved flere konkurrencer i Danmark, Østrig, Portugal, Italien og Holland, bl.a. Steinway Konkurrencen, Salieri-competition, ”Prof. Dichler-Wettbewerb” og ”International Piano Competition for Young Musicians” i 2012, hvor hun vandt Hollands Symfoniorkesters pris. Hun optræder jævnligt ved festivaler i Italien, Tyskland, Holland, Schweiz, Slovakiet, Østrig, Ukraine, Sverige og Danmark.

Elisabeth Nielsen er en meget aktiv musiker og spiller både kammermusik, med sangere og involverer sig gerne i projekter på tværs af genrer: Chopin-saloner med oplæsning, musik og billeder, projektleder og dansk stemme i Opera-Reqiuem ”IYOV” m.fl. I 2015 tog hun initiativ til en fejring af Carl Nielsen med en række koncerter i Danmark, Ukraine, Østrig og Italien.

Elisabeth Nielsen er aktuel med sin debut-cd hos pladeselskabet DANACORD med værker af Bach, Schumann, og Prokofiev, indspillet i Bartok Studio Milano. Release-koncerterne fandt sted i Tivolis Koncertsal og ved festivalen "Nuova Coppa Pianisti" i Italien i 2015.

I 2016 modtog hun Sonnings Talentpris.

I februar 2019 gæstede hun ALFA i forbindelse med fejringen af Per Kirkeby og nyudgivelsen af en ny bog om Kirebys murstenskunst. Hun gav tilhørerne i salen en stor oplevelse, så vi glæder os i Vesthimmerlands Musikforening overordentligt meget til at gense og genhøre Elisabeth Holmegaard Nielsen.

Coro Misto under ledelse af Søren Birch

Koret har ved koncerter og radiooptagelser markeret sig i det nordjyske musikmiljø som et kammerkor af høj standard. Coro Misto bevæger sig indenfor det klassiske repertoire, kirkeligt som verdsligt, spændende fra tidlig musik, over romantikken til nyere værker. Koret anser det for særligt vigtigt at fremme kendskabet til den nye danske musik, og samarbejdet med forskellige komponister har gennem tiden resulteret i en række uropførelser.

Tine Rehling (harpe) og Ulla Miilmann (fløjte)

I sommeren 2007 fik Tine Rehling og Ulla Miilmann deres debut som samarbejdspartnere i anledning af Per Nørgårds fødselsdagsfestkoncert fejret i Tivolis Koncertsal.

Allerede fra første prøvedag kunne de to musikere mærke et musikalsk slægtskab, der rakte ud over det sædvanlige. Siden da har duoen spillet i musikforeninger, Musikfestivaler og kirker i Danmark. Sommeren 2008 var de af kulturministeriet inviteret til at spille ved åbningen af Hammershøi udstillingen i London, Royal Academy of Arts.

Udover det kan man ikke andet end glædes ved lyden af disse to verdens ældste instrumenter, der har afspejlet menneskeheden gennem årtusinder. Det klanglige univers man møder her taler direkte til lytterens sjæl.

Katinka Fogh Vindelev (sopran) og Anne Mette Stæhr (klaver)

Katinka Fogh Vindelev er klassisk uddannet sopran og komponist. Hendes arbejde er funderet i en ekstensiv udforskning af stemmen som primær ressource for nye kompositoriske og performative terræner.

Katinka er netop blevet modtager af Sonnings Talentpris, hvilket er en kæmpe ære.

Anne Mette Stæhr begyndte at spille klaver som 6-årig. Efter en fascinerende TV-udsendelse med Philippe Entremont, der spillede Ravels fantastiske Gaspard de la Nuit, besluttede hun sig som 13-årig for at ville være pianist.
Som 16-årig blev hun optaget på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i København og debuterede derfra som 23-årig med bl.a. samme værk, Gaspard de la Nuit. I studietiden var hun et år i Freiburg for at studere hos den legendariske russiske pianist Vitaly Margulis. Undervejs blev det også til talrige kurser hos mestre som Andras Schiff, Tatjana Nikolajewa, Bernard Ringeissen og Rudolf Kehrer.

Hun viste tidligt stor interesse for akkompagnement og deltog i kurser hos Roger Vignoles, Irvin Gage, Geoffrey Parsons og efter privat invitation blev hun af Dietrich Fischer-Dieskau inviteret til at studere hos ham i hans hjem i München.

Hendes arbejde med sangere har gennem årene udviklet sig til et decideret speciale i opera-repetition på særligt nyskrevne moderne operaer, hvilket har ført til samarbejder med Den Jyske Opera, Den Fynske Opera og Aarhus Sommeropera.

Hun har helt siden studietiden været stærkt optaget af ny kompositionsmusik og har uropført værker af en lang række fremtrædende komponister. Højdepunktet blev mødet med Sofia Gubaidulina, hvor hun indspillede hendes samlede værker for soloklaver på pladeselskabet Kontrapunkt. Anne Mette Stæhr var desuden i 10 år medlem af den innovative ny musik gruppe Figura.

Anne Mette Stæhr har optrådt som solist med orkestre i Danmark under dirigenter som Carlos Spierer, Tama Vetö og David Porcelijn.

Katinka Fogh Vindelev og Anne Mette Stæhr kommer med følgende program:

Kaija SaariahoQuatre Instants
Il pleut
Hindemithopus 20
PurcellMusic for a while
Bach-BusoniWachet auf, ruft uns die Stimme
Nun freut euch, lieben Christen

Randers Kammerorkester er Danmarks eneste permanente professionelle kammerorkester.

Orkestret spiller hvert år omkring 110 koncerter, der tæller orkester- og kammerkoncerter i Randers og det øvrige Danmark, slotskoncerter, skolekoncerter, børnekoncerter og operaforestillinger.

Gennem mange år har Randers Kammerorkesters dygtige musikere besøgt vor musikforening med et varieret udvalg af klassisk musik.

Program: Gustav Mahler: Symfoni nr.4- med sopransolist

Dirigent: David Riddell