Vesthimmerlands Musikforening sæson 2020 - 21

Her røber vi lidt om den kommende sæson. Hvilke programmer, de forskellige ensembler vil komme med, kender vi endnu ikke, men vi kan da give en kort præsentation af dem alle.

Alle arrangementer afholdes på søndage.

27. september
25. oktober
15. november
7. februar
?. marts
Lisbeth og Jens Jagd
Bo Holten og Musica Ficta
Elisabeth Holmegaard Nielsen
Kehan Zhang og Ramez Mhaanna
Randers Kammerorkester

Lisbeth og Jens Jagd



De tunge, følsomme tyskere

De tunge, følsomme tyskere Schubert, Wolf, Strauss, Korngold og Weill. Solide tyske efternavne med et solidt eftermæle. I al denne soliditet gemmer der sig imidlertid en gennemgående inderlighed og sart musikalitet med et skarpt øje for, at det store ofte findes i det små. Komponisternes kærlighed til det umiddelbart skønne er omdrejningspunktet for denne koncert med 2 x Jagd og Donslund. En liedkoncert med to sangere og en pianist, som afsøger de store tyske komponisters allermest inderlige og hudløst ærlige side.

______

Jens Jagd, tenor, er uddannet sanger fra Nordjysk Musikkonservatorium med solistklasse fra Syddansk Musikkonservatorium i 2013. Han har siden 2015 været fastansat som tenor i Den Jyske Operas Kor og har samme sted varetaget en række solistpartier. Bl.a. Mr. Triquet i Eugin Onegin, Gastone i La Traviata, Fyrst Yamadori i Madama Butterfly og Advokaten i Michael Kohlhaas. Han desuden sunget solistpartier i en lang række kirkemusikalske sammenhænge, herunder Evangelist i Bachs Juleoratorium hos Aarhus Bachselskab samt tenorpartiet i Mozarts Requiem i Budolfi Kirke. I 2020 kan han opleves i Poul Schierbecks Fête Galante på Den Jyske Opera, og i 2021 venter en hovedrolle i Inkognito Royal, en nyskreven operette med musik af Karsten Fundal og libretto af Philipp Kochheim.

Lisbeth Jagd, sopran, er uddannet sanger ved Nordjysk Musikkonservatorium/Det Jyske Musikkonservatorium med solistklasse fra Syddansk Musikkonservatorium i 2015. Hun er desuden cand.mag. i musikvidenskab og er til daglig ansat som musikhusleder i Vesthimmerlands Musikhus ALFA. Ved siden af dette arbejde har hun holdt fast i sit sangervirke som koncertsanger og solist i kirkelige og verdslige regi.

Pianisten Gunhild Donslund er uddannet ved Vestjysk Musikkonservatorium i Esbjerg med diplomeksamen, musikpædagogisk eksamen og debutkoncert. Derefter 7 års studier hos professor Stein på Robert Schumann-Instituttet i Düsseldorf.

Gunhild har haft en omfattende karriere som solist, kammermusiker og akkompagnatør. Sideløbende hermed har hun igennem mange år inspireret og ledsaget sangstuderende ved konservatorierne i Aalborg og Århus som akkompagnatør, repetitør, underviser i ensemblesang, klaverpædagog og mentor.


Bo Holten og Musica Ficta

Temaet for koncerten den 25. oktober med Bo Holten og Musica Ficta er Genforeningen 1920.

Store dele af den danske sangskat blev formet samtidigt med opgøret om hertugdømmerne. Her blev fællessangen et samlingspunkt i forsamlingshuse, folkehøjskoler og på folkemøder. Sangen blev et bærende element i den nationale kamp, men også i bredere forstand blev fællessangen en bærende søjle i danskernes identitetsdannelse som nationalstat, med det resultat, at Danmark står med verdens mest pragtfulde sang- og salmeskat.

Koncerterne indeholder sange, der er opstået i opgøret om hertugdømmerne i 1800-tallet og frem til tiden omkring Genforeningen, og vil desuden indeholde en mindre buket af sange, som er frembragt i grænselandet i perioden fra 1950´erne og op til nutiden. Det samlede repertoire vil omfatte både sange, som stadig lever, men særligt sange, som er ved at blive glemt – det er netop denne del af kulturarven, vi ønsker at bringe tilbage på det fællessanglige landkort.

Koncerterne fremføres af det professionelle vokalensemble Musica Ficta og dirigent Bo Holten, som i snart 25 år har specialiseret sig i den danske sangskat og udgivet talrige plader med denne særlige danske sangtradition. Koncerterne introduceres af Bo Holten som fortæller om sangene og tiden, de opstod i.

Elisabeth Holmegaard Nielsen

Elisabeth Holmegaard Nielsen afsluttede sin kandidatuddannelse ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium som 21-årig og blev straks efter optaget i solistklassen sammesteds samt ved Universität für Musik i Wien.

Elisabeth Nielsen er prisvinder ved flere konkurrencer i Danmark, Østrig, Portugal, Italien og Holland, bl.a. Steinway Konkurrencen, Salieri-competition, ”Prof. Dichler-Wettbewerb” og ”International Piano Competition for Young Musicians” i 2012, hvor hun vandt Hollands Symfoniorkesters pris. Hun optræder jævnligt ved festivaler i Italien, Tyskland, Holland, Schweiz, Slovakiet, Østrig, Ukraine, Sverige og Danmark.

Elisabeth Nielsen er en meget aktiv musiker og spiller både kammermusik, med sangere og involverer sig gerne i projekter på tværs af genrer: Chopin-saloner med oplæsning, musik og billeder, projektleder og dansk stemme i Opera-Reqiuem ”IYOV” m.fl. I 2015 tog hun initiativ til en fejring af Carl Nielsen med en række koncerter i Danmark, Ukraine, Østrig og Italien.

Elisabeth Nielsen er aktuel med sin debut-cd hos pladeselskabet DANACORD med værker af Bach, Schumann, og Prokofiev, indspillet i Bartok Studio Milano. Release-koncerterne fandt sted i Tivolis Koncertsal og ved festivalen "Nuova Coppa Pianisti" i Italien i 2015.

I 2016 modtog hun Sonnings Talentpris.

I februar 2019 gæstede hun ALFA i forbindelse med fejringen af Per Kirkeby og nyudgivelsen af en ny bog om Kirebys murstenskunst. Hun gav tilhørerne i salen en stor oplevelse, så vi glæder os i Vesthimmerlands Musikforening overordentligt meget til at gense og genhøre Elisabeth Holmegaard Nielsen.


Kehan Zhang og Ramez Mhaanna

Violinisten Kehan Zhang debuterer fra Det Kongelige Danske Musikkonservatoriums solistklasse 15. februar 2017.

Kehan Zhang begyndte at spille violin som 4-årig og blev i 2008 optaget ved Central Conservatory of Music Beijing (CCOM) med højeste karakter. I 2014 blev han optaget på solistuddannelsen ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium hos professor Serguei Azizian.

Kehan Zhang har optrådt som koncertmester i Kinas Ungdomssymfoniorkester, som gæstekoncertmester/solist med ACCENT Orkester og er førsteviolinist i ny musik-ensemblet ConTempo samt leder af Beijing International Baroque Music Festival. Han har spillet koncerter i Aarhus, Malmö, Berlin, Rostock, München og Graz samt de fleste større byer i Kina. I 2014 og 2016 var han solist ved Harbin Summer Music Festival, den første festival for vestlig musik i Kina, og i 2016 var han på koncertturné i Kina med hhv. Duo Virtuoso, Trio China og Copenhagen Piano Quartet som både violinist og bratschist.

Udover at være klassisk violinist er Kehan Zhang optaget af mødet mellem kinesisk og vestlig musik samt af den kinesiske traditionelle musik. Hans bog "A Violin Study Book for Children" udkom i 2014 og blev distribueret i hele Kina. I 2015 vandt hans speciale "Ways to Express Baroque Music with the Modern Violin" den akademiske pris på CCOM som "det bedste speciale i de seneste ti år".


Randers Kammerorkester er Danmarks eneste permanente professionelle kammerorkester.

Orkestret spiller hvert år omkring 110 koncerter, der tæller orkester- og kammerkoncerter i Randers og det øvrige Danmark, slotskoncerter, skolekoncerter, børnekoncerter og operaforestillinger.

Gennem mange år har Randers Kammerorkesters dygtige musikere besøgt vor musikforening med et varieret udvalg af klassisk musik.

Franz Xaver Süssmayr
(1766 - 1803)
Kvintet i D-dur for fløjte, obo, violin bratsch og cello, SmWV 602
W.A Mozart
(1756 - 1791)
Obokvartet
Ludwig van Beethoven
(1770 - 1827)
Serenade for fløjte, violin og bratch i D-dur op.25

Om W.A. Mozart: Obokvartet:

I Obokvartetten har Mozart skabt en smuk balance mellem strygerne og oboen, hvor oboen er solist, men hvor strygerne også indgår i et levende kammermusikalsk sammenspil. Obokvartetten er et eksempel på Mozarts mere diverterende og underholdende værker, hvor det er melodiernes og instrumenternes skønhed, der står i centrum frem for det dramatiske og problematiserende indhold.