Vesthimmerlands Musikforening sæsson 2019 - 20

Her røber vi lidt om den kommende sæsson. Hvilke programmer, de forskellige ensembler vil komme med, kender vi endnu ikke, men vi kan da give en kort præsentation af dem alle.

Alle arrangementer afholdes på søndage.

1. september
27. oktober
24. november
9. februar
?. maj
Modern Tango Quintet
Jysk Akademisk Kor
Esben og Berit Tange
Steinaa Trio
Randers Kammerorkester

Modern Tango Quintet

Ensemblet blev dannet af fem unge musikere i 2001. Det er koncertmester i Randers Kammerorkester Clara Richter-Bæk, violin, Andreas Borregaard, accordeon, Mikkel Sørensen, guitar, Anne Holm-Nielsen, klaver og Mads Lundahl Kristensen, kontrabas.

Foreløbig ved vi, at følgende komponister kommer til at indgå i programmet:

• Astor Piazolla
  • Worsaae
  • Kalevi Aho

Jysk Akademisk Kor under ledelse af Niels Emgren

Den 27. oktober lander Jysk Akademisk Kor på Månebase ALFA. I anledning af 50-året for månelandingen vil koret reflektere over menneskets lidenhed i tid og sted. Musikken vil kredse om dette og et hinsides, om vor jordbundethed - og bringe en lille hyldest til månen. Der vil være værker af Brahms (D), Gjeilo (N), Vaughan-Williams (GB) og også danske aftensange. Koret vil udelukkende synge a capella.

Jysk Akademisk Kor er og har altid været et af de mest ambitiøse i det det danske korliv og har i indeværende sæson sunget store værker som Händels Messias, Bachs H-mol-messe, Rutters Magnificat, Ringenes Herre og Brittens War Requiem. Alt sammen med hhv. Aarhus Symfoniorkester og Randers Kammerorkester. Koret synger dog primært uledsaget og høster stor anerkendelse for god klang og fortolkning.

Berit og Esben Tange

Pianisten Berit Johansen Tange er uddannet fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og ekspert i komponisten Rued Langgaard. Hun har sammen med den prisvindende violinist Gunvor Sihm udgivet et album med alle Langgaards værker for violin og klaver.

Esben Tange er redaktør på DR P2. Han er Cand Mag. i musik- og medievidenskab og formand for Léonie Sonnings Musikfond.

Sammen fremfører de et progam med musik af og fortælling om den danske komponist Rued Langgaard.

Steinaa Trio

Eva Steinaa (obo) er 1. solooboist i Radiosymfoniorkestret. Med sig har hun sin tvillingsøster Maria Steinaa, som studerer fløjte på det Kgl. Danske Musikkonservatorium. Sammen spiller de C.P.Bach, Poulenc, Mendelssohn, Schumann m.v. akkompagneret af Galya Kolarova.

Randers Kammerorkester er Danmarks eneste permanente professionelle kammerorkester.

Orkestret spiller hvert år omkring 110 koncerter, der tæller orkester- og kammerkoncerter i Randers og det øvrige Danmark, slotskoncerter, skolekoncerter, børnekoncerter og operaforestillinger.

Gennem mange år har Randers Kammerorkesters dygtige musikere besøgt vor musikforening med et varieret udvalg af klassisk musik.