Søndag den 27. september 2020 kl. 16.00 i Vesthimmerlands Musikhus ALFA.

Liedkoncert med Lisbeth & Jens Jagd

Programmet er således:

Hugo Wolf
(1860-1903)
Mörike Lieder
Fussreise
Gebet

4 Mignon Lieder (Goethe)
Heiss mich nicht reden
Nur wer die Sehnsucht kennt
So lasst mich scheinen
Kennst du das Land
Richard Strauss
(1864-1949)
Du meines Herzens Krönelein (Felix Dahn)
Die Nacht (Hermann v. Gilm)
Zueignung (Hermann v. Gilm)
Allerseelen (Hermann v. Gilm)
Erich Wolfgang Korngold
(1897-1957)
fra Einfache Lieder, op. 9

Schneeglöckchen (Joseph von Eichendorff)
Liebesbriefchen (Elisabeth Honold)

Fra operaen Die tote Stadt (1920)

Duet: Glück, das mir verblieb
Kort pause (ca. 15 min)
Franz Schubert
(1797-1828)
An Sylvia (Shakespeare)
Du bist die Ruh (Rückert)

Der Zwerg (M. v. Collin)
Gretchen am Spinnrade (Goethe)

Nachtstück (Joh. Mayerhofer)
An die Musik (v. Schober)
Kurt Weill
(1900-1950)
Fra operaen Street Scene (1947)

Arie: Lonely House
Cavatina: What good would the moon be
Duet: We’ll go away together

De tunge, følsomme tyskere

De tunge, følsomme tyskere Schubert, Wolf, Strauss, Korngold og Weill. Solide tyske efternavne med et solidt eftermæle. I al denne soliditet gemmer der sig imidlertid en gennemgående inderlighed og sart musikalitet med et skarpt øje for, at det store ofte findes i det små. Komponisternes kærlighed til det umiddelbart skønne er omdrejningspunktet for denne koncert med 2 x Jagd og Donslund. En liedkoncert med to sangere og en pianist, som afsøger de store tyske komponisters allermest inderlige og hudløst ærlige side.

______

Jens Jagd, tenor, er uddannet sanger fra Nordjysk Musikkonservatorium med solistklasse fra Syddansk Musikkonservatorium i 2013. Han har siden 2015 været fastansat som tenor i Den Jyske Operas Kor og har samme sted varetaget en række solistpartier. Bl.a. Mr. Triquet i Eugin Onegin, Gastone i La Traviata, Fyrst Yamadori i Madama Butterfly og Advokaten i Michael Kohlhaas. Han desuden sunget solistpartier i en lang række kirkemusikalske sammenhænge, herunder Evangelist i Bachs Juleoratorium hos Aarhus Bachselskab samt tenorpartiet i Mozarts Requiem i Budolfi Kirke. I 2020 kan han opleves i Poul Schierbecks Fête Galante på Den Jyske Opera, og i 2021 venter en hovedrolle i Inkognito Royal, en nyskreven operette med musik af Karsten Fundal og libretto af Philipp Kochheim.

Lisbeth Jagd, sopran, er uddannet sanger ved Nordjysk Musikkonservatorium/Det Jyske Musikkonservatorium med solistklasse fra Syddansk Musikkonservatorium i 2015. Hun er desuden cand.mag. i musikvidenskab og er til daglig ansat som musikhusleder i Vesthimmerlands Musikhus ALFA. Ved siden af dette arbejde har hun holdt fast i sit sangervirke som koncertsanger og solist i kirkelige og verdslige regi.

Pianisten Gunhild Donslund er uddannet ved Vestjysk Musikkonservatorium i Esbjerg med diplomeksamen, musikpædagogisk eksamen og debutkoncert. Derefter 7 års studier hos professor Stein på Robert Schumann-Instituttet i Düsseldorf.

Gunhild har haft en omfattende karriere som solist, kammermusiker og akkompagnatør. Sideløbende hermed har hun igennem mange år inspireret og ledsaget sangstuderende ved konservatorierne i Aalborg og Århus som akkompagnatør, repetitør, underviser i ensemblesang, klaverpædagog og mentor.

Det er muligt at købe billetter i forsalg.
For pladsreservation for medlemmer og for køb af billetter i løssalg: klik her.

Billetsalget vil også være åbent forud for forestillingen (ved indgangen).

Prisen for billetter i løssalg er kr. 150.- dog kr. 75.- for unge med gyldigt studiekort, og børn til og med 7. klasse har gratis adgang ifølge med voksne.